Serviciile pe care vi le punem la dispoziție în domeniul Situațiilor de urgență
Având în vedere complexitatea legislației în vigoare, care impune o mulțime de obligații conducătorului instituției sau administratorului operatorului economic, detaliem mai jos activitățile obligatorii ce trebuie organizate și desfășurate de către un manager, pentru a se alinia prevederilor legale.
Venind în sprijinul dumneavoastră, toate aceste obligații legale le vom rezolva împreună, astfel:
· Întocmirea/actualizarea, după caz:
- Tematicii orientative anuale, de instruire pe categorii de personal;
- Graficului anual de instruire pe categorii de personal și locuri de muncă și comunicarea acestuia lucrătorului desemnat din cadrul instituției;
- Tematica și bibliografia de instruire pe categorii de instructaje și categorii de personal;
- Teste privind verificarea cunoștințelor însușite;
- Instrucțiuni și tematici pentru efectuarea instructajelor pe linie de apărare împotriva incendiilor pentru toate categoriile de salariați/posturile de lucru (instrucțiuni de lucru cu foc deschis, instrucțiuni specifice spațiilor de depozitare, instrucțiuni specifice depozitării deșeurilor menajere, instrucțiuni destinate sectorului administrativ, instrucțiuni specifice instalațiilor electrice de forță și iluminat, instrucțiuni destinate exploatării centralelor termice, instrucțiuni de intervenție și evacuare, măsuri de apărare împotriva incendiilor, reguli de comportare în caz de incendiu, obligațiile angajaților și ale angajatorilor, reguli și măsuri pentru sezonul rece și canicular etc.)
- Planificarea și organizarea exercițiilor de intervenție și evacuare cu salariații.
· Consilierea autorității contractante privind necesarul pentru dotarea locurilor de muncă cu mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor, asigurarea propagandei vizuale în domeniul apărării împotriva incendiilor, conform normelor aferente în vigoare, după analiza situației la fața locului;
· Verificarea modului de completare a fișelor individuale de instructaj în domeniul situațiilor de urgență de către personalul cu atribuții;
· Executarea instructajelor introductiv general, instructajului specific locului de muncă, verificarea periodică a modului de efectuare a instructajului periodic, instructajului la reîntoarcerea la serviciu din concediul de maternitate sau după o absentare motivată, mai mare de 30 de zile de la serviciu, cum ar fi cazuri speciale de concedii medicale, încetarea raporturilor de muncă pentru o perioadă de timp sau alte asemenea situații care necesită instruiri suplimentare conform legislației în vigoare și testarea cunoștințelor salariaților pentru personalul angajat existent;
· Verificarea efectuării instructajelor specifice pentru salariații prestatorilor de servicii ai instituției, după caz;
· Întocmirea testelor și verificarea prin teste, anual, a cunoștințelor însușite de salariați în domeniul situațiilor de urgență;
· Stabilirea atribuțiilor pe linie de prevenire și stingerea incendiilor și situații de urgență ce revin salariaților la locurile de muncă, atribuții ce vor fi scrise în fișele de post, după aprobarea acestora de către angajator;
· Organizarea personalului, întocmirea documentelor necesare înființării Serviciului privat Pentru Situații de Urgență Propriu și obținerea Avizelor de înființare/Sector de competență a serviciului din partea I.S.U. (după caz);
· Efectuarea controalelor tehnice de specialitate în scopul depistării încălcării normelor de apărare împotriva incendiilor și informarea conducerii despre neregulile constatate;
· Participarea, după caz, în comisiile pentru analiza cauzelor unor incendii sau a altor evenimente importante produse;
· Informarea în scris a conducerii autorității contractante asupra modificărilor survenite în legislația în domeniu și a modului concret de implementare a acestora la nivelul instituției;
· Verificarea periodică a modului de respectare a indicatoarelor de avertizare de către angajați și persoane din exterior care au acces în instituție;
· Întocmirea/actualizarea fișei obiectivului, la fiecare modificare a personalului nominalizat prin deciziile instituției, la informarea responsabilului acesteia;
· Elaborarea și coordonarea organizării apărării împotriva incendiilor la locul de muncă, conform prevederilor Legii nr. 307/2006, Legii nr. 481/2004 și OMAI nr. 163/2007 - întocmirea/actualizarea dispozițiilor privind:
- stabilirea responsabilităților și a modului de organizare pentru apărarea împotriva incendiilor;
- aprobarea instrucțiunilor proprii de apărare împotriva incendiilor și atribuțiile salariaților la locurile de muncă;
- reglementarea lucrului cu foc deschis și a fumatului;
- organizarea instruirii personalului;
- gestionarea deșeurilor combustibile;
- reguli și măsuri de apărare împotriva incendiilor la utilizarea, manipularea, transportul și depozitarea substanțelor periculoase utilizate;
- numirea cadrului tehnic sau a personalului de specialitate cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor și/sau protecției civile;
- măsurile speciale de apărare împotriva incendiilor pentru perioadele caniculare sau secetoase;
· Elaborarea și coordonarea punerii în aplicare a Planurilor de protecție împotriva incendiilor prevăzute la art. 28 din OMAI nr. 163/2007 - pentru aprobarea Normelor generale de apărare împotriva incendiilor, în baza Legii nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată;
· Consilierea autorității contractante privind elaborarea și coordonarea organizării acțiunilor de evacuare în situații de urgență;
· Analiza situației și întocmirea Raportului anual de evaluare a nivelului de apărare împotriva incendiilor la nivelul instituției;
· Elaborarea/actualizarea Planului de evacuare în situații de urgență, potrivit OMAI nr. 1184/2006, Legii nr. 481/2004 și HG nr. 1222/2005, precum și obținerea avizului, după caz, a Inspectoratului Județean pentru Situații de Urgență;
· Verificarea afișării documentelor prevăzute de lege la loc vizibil;
· Reprezentarea unității, împreună cu personalul desemnat, în fața organelor de control și a inspectorilor de prevenire împotriva incendiilor, prezentarea documentelor și a informațiilor solicitate;
· Consilierea reprezentanților instituției pentru întocmirea documentațiilor tehnice, solicitările și obținerea avizelor și autorizațiilor de securitate la incendiu, conform prevederilor art. 19, lit. c din Legea nr. 307/2006;
· Întocmirea necesarului/poziționării elementelor de semnalizare SU și asigurarea completării acestora (indicatoare pentru: stingătoare, tablouri electrice, hidranți, fumatul interzis, loc pentru fumat, accesul interzis persoanelor neautorizate, direcții de evacuare, prize, centrala termica, puncte de adunare în caz de evacuare etc.);
· Întocmirea rapoartelor de informare a autorităților competente, privind stadiul realizării măsurilor dispuse, cu prilejul vizitelor de control pe linia situațiilor de urgență și protecție civilă;
· Asigurarea consultanței de specialitate autorității contractante la încheierea contractelor cu terții privind clauzele aferente domeniului S.U. (după caz);
· Asigurarea consultanței și asistenței cu privire la aspecte din domeniul situațiilor de urgență și a reglementărilor în vigoare;
· Întocmirea/actualizarea listei cu substanțele periculoase, clasificate potrivit legii, utilizate în activitatea sa sub orice formă, și transmiterea acesteia către Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență;
· Planificarea anuală a activităților practice privind modul de comportare în cazul producerii unei situații de urgență privind pregătirea în domeniul protecției civile, organizarea și coordonarea exercițiilor și aplicațiilor de simulare și de intervenție proprii, precum și participarea la cele organizate de organele competente și întocmirea raportului cu observații și propuneri pe care le înaintăm instituției;
· Verificarea periodică pe locurile de muncă privind funcționarea instalațiilor de protecție împotriva incendiilor (hidranți interiori, hidranți exteriori) precum și a instalațiilor de detecție-semnalizare incendiu și propunerea de măsuri de remediere/reparare a acestora;
· Verificarea vizuală privind funcționarea stingătoarelor din dotare, centralizarea perioadelor de verificare și înaintarea de oferte de preț privind verificarea periodică a acestora;
· Verificarea nivelului de echipare a personalului cu atribuții cu echipament de protecție, aducerea la cunoștința conducerii a aspectelor constatate și propunerea de oferte de preț în vederea achiziționării acestora.
- asistență tehnică de specialitate în vederea obținerii avizelor/autorizațiilor de securitate la incendiu prevăzute de lege:
- întocmirea proiectelor tehnice în vederea întocmirii documentației necesare - piese desenate;
- întocmirea Scenariului de securitate la incendiu;
- întocmirea Referat privind verificarea de calitate la cerința "C";
-
depunere și obținere aviz/autorizație de la ISU.
· ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII DE PREVENIRE A DEZASTRELOR NATURALE ȘI TEHNOLOGICE
- Planul de apărare în cazul producerii unei situații de urgență specifice provocate de cutremure și/sau alunecări de teren (după caz);
- Analize de risc, evidențe specifice operatorului economic, date ce trebuie transmise autorităților.
· ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII DE PROTECȚIE CIVILĂ
- existența în cadrul obiectivului a unui adăpost de protecție civilă (după caz);
- verificarea avizelor/autorizațiilor care au stat la baza emiterii lor;
- starea de operativitate a adăpostului;
- situația dotărilor necesare pentru aducerea în stare de operativitate a adăpostului (referat de necesitate pentru alocarea fondurilor în vederea dotării acestuia);
- situația fondurilor alocate pentru dotarea și întreținerea adăpostului;
- evidența altor spații ce pot fi luate în evidență ca spații de adăpostire, la nivelul operatorului economic;
- instruirea personalului în domeniul protecției civile;
- planificarea și desfășurarea exercițiilor de pregătire cu personalul salariat în domeniul protecției civile;
- analiza și asigurarea mijloacelor de protecție individuală a personalului în caz de necesitate.
· ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII DE ÎNȘTIINȚARE, AVERTIZARE, ALARMARE ȘI EVACUARE SITUAȚII DE PROTECȚIE CIVILĂ
- Întocmirea Dosarului de înștiințare, avertizare și alarmare a personalului operatorului economic în situații de urgență/protecție civilă, va conține:
- Schema organizării avertizării și alarmării personalului;
- Schema dispunerii echipamentelor de avertizare-alarmare și zonele de acoperire;
- Semnificația semnalelor de alarmare;
- Situația cu echipamentele de avertizare-alarmare dispuse în teritoriul aflat în responsabilitate;
- Lanțul de alarmare și aducere a personalului propriu la operatorul economic;
- Întocmirea Planului de evacuare în situații de urgență (după caz).