Servicii Securitate și Sănătate în Muncă
Întocmirea/actualizarea documentelor, asigurarea consultanței de specialitate, prin Serviciul Extern de Prevenire și Protecție acreditat, pentru:
· Identificarea pericolelor si evaluarea riscurilor pentru fiecare componentă a sistemului de muncă, respectiv executant, sarcina de muncă, mijloace de muncă/ echipamente de muncă si mediul de muncă pe locuri de muncă/posturi de lucru și stabilirea măsurilor tehnice, organizatorice și sanitare specifice evaluării riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională;
· Elaborarea/monitorizarea și actualizarea planului de prevenire şi protecţie;
· Elaborarea/actualizarea de instrucţiuni proprii pentru completarea şi/sau aplicarea reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă, ţinând seama de particularităţile activităţilor şi ale unităţii, precum şi ale locurilor de muncă/posturilor de lucru, şi difuzarea acestora în unitate numai după ce au fost aprobate de către angajator;
· Propunerea atribuțiilor și răspunderilor în domeniul securității și sănătății în muncă, ce revin lucrătorilor, corespunzător funcțiilor exercitate, care se consemnează în fișa postului, cu aprobarea angajatorului;
· Verificarea însuşirii şi aplicării de către toţi lucrătorii a măsurilor prevăzute în planul de prevenire şi protecţie, a instrucţiunilor proprii, precum şi a atribuţiilor şi responsabilităţilor ce le revin în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă stabilite prin fişa postului;
· Întocmirea unui necesar de documentații cu caracter tehnic de informare și instruire a lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în muncă;
· Elaborarea tematicii pentru toate fazele de instruire, stabilirea, în scris, a periodicităţii instruirii adecvate pentru fiecare loc de muncă în instrucţiunile proprii, asigurarea informării şi instruirii lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi verificarea însuşirii şi aplicării de către lucrători a informaţiilor primite;
· Elaborarea programului de instruire-testare la nivelul unității;
· Asigurarea întocmirii planului de acțiune în caz de pericol grav și iminent, și asigurarea ca toți lucrătorii să fie instruiți pentru aplicarea lui;
· Evidența zonelor cu risc ridicat si specific;
· Stabilirea zonelor care necesită semnalizare de securitate și sănătate în muncă, stabilirea tipului de semnalizare necesar și amplasarea conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 971/2006 privind cerințele minime pentru semnalizarea de securitate și/sau sănătate la locul de muncă;
· Evidențierea, împreună cu reprezentanții autorității contractante a meseriilor și a profesiilor prevăzute de legislația specifică, pentru care este necesara autorizarea exercitării lor;
· Evidențierea posturilor de lucru care necesita examene medicale suplimentare, în colaborare cu medicul de medicina muncii;
· Evidența posturilor de lucru care, la recomandarea medicului de medicina muncii, necesită testarea aptitudinilor și/sau control psihologic periodic în colaborare cu medicul de medicina muncii;
· Îndrumarea reprezentanților autorității contractante cu privire la monitorizarea funcționării sistemelor și dispozitivelor de protecție, a aparaturii de măsură și control, precum și a instalațiilor de ventilare sau a altor instalații pentru controlul noxelor în mediul de muncă;
· Verificarea stării de funcționare a sistemelor de alarmare, avertizare, semnalizare de urgență, precum și a sistemelor de siguranță;
· Efectuarea controalelor interne la locurile de muncă, cu informarea, în scris, a angajatorului asupra deficienţelor constatate şi asupra măsurilor propuse pentru remedierea acestora;
· Întocmirea rapoartelor și/sau a listelor prevăzute de hotărârile Guvernului emise în temeiul art. 51 alin. (1) lit. b) din lege, inclusiv cele referitoare la azbest, vibrații, zgomot, după caz;
· Îndrumarea lucrătorului desemnat SSM privind întocmirea evidenței echipamentelor de muncă și urmărirea ca verificările periodice și, dacă este cazul, încercările periodice ale echipamentelor de muncă să fie efectuate de persoane competente, conform prevederilor din Hotărârea Guvernului nr. 1.146/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru utilizarea în muncă de către lucrători a echipamentelor de muncă;
· Îndrumarea lucrătorului desemnat SSM privind identificarea echipamentelor individuale de protecție necesare pentru posturile de lucru și întocmirea necesarului de dotare a lucrătorilor cu echipament individual de protecție, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecție la locul de muncă;
· Îndrumarea reprezentanților autorității contractante privind urmărirea întreținerii, manipulării și depozitării adecvate a echipamentelor individuale de protecție și a înlocuirii lor la termenele stabilite, precum și în celelalte situații prevăzute de H.G. nr. 1.048/2006;
· Participarea la cercetarea evenimentelor conform competențelor;
· Întocmirea evidențelor privind comunicarea și cercetarea evenimentelor, înregistrarea și evidența accidentelor de muncă și a incidentelor periculoase;
· Consultanță la elaborarea rapoartelor privind accidentele de muncă suferite de lucrătorii din unitate, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) lit. d) din legea nr. 319/2006;
· Urmărirea realizării măsurilor dispuse de către inspectorii de muncă, cu prilejul vizitelor de control și al cercetării evenimentelor;
· Colaborarea cu lucrătorii și/sau reprezentanții lucrătorilor, medicul de medicina muncii, în vederea coordonării masurilor de prevenire și protecție;
· Colaborarea cu lucrătorii desemnați/serviciile interne/serviciile externe ai/ale altor angajatori, în situația în care mai mulți angajatori își desfășoară activitatea în același loc de muncă;
· Urmărirea actualizării planului de avertizare, a planului de protecție și prevenire și a planului de evacuare;
· Consilierea reprezentanților autorității contractante referitor la sancţiuni şi stimulente pentru lucrători, pe criteriul îndeplinirii obligaţiilor şi atribuţiilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
· Propunerea de clauze privind securitatea și sănătatea în muncă la încheierea contractelor de prestări de servicii cu alți angajatori, inclusiv la cele încheiate cu angajatori străini și întocmirea unui necesar de mijloace materiale pentru desfășurarea acestor activități.
· Îndrumareareprezentanților autorității contractante privind evidenţierea echipamentelor, zonarea corespunzătoare, asigurarea/urmărirea ca verificările şi/sau încercările periodice ale echipamentelor de muncă să fie efectuate la timp şi de către persoane competente ori alte activităţi necesare, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.058/2006 privind cerinţele minime pentru îmbunătăţirea securităţii şi protecţia sănătăţii lucrătorilor care pot fi expuşi unui potenţial risc datorat atmosferelor explozive;
· Acordareaconsultanței de specialitate privind Legea nr. 319/2006, H.G. 1425/2006 și alte aspecte din domeniul contractat;
· Asistarea reprezentanților instituției în situații de control I.T.M.;
· Sprijinirea lucrătorului/lucrătorilor desemnați la întocmirea normativului cadru de asigurare cu materiale obligatorii: truse sanitare de prim ajutor, stingătoare, echipamente de protecție pentru lucrători;
· Îndrumarea lucrătorului desemnat SSM la întocmirea documentelor de evidență în domeniul securității și sănătății în muncă;
· Propunerea de oferte și vânzarea către autoritatea contractantă a materialelor, indicatoarelor de securitate/semnalizare, echipamentului de protecție necesar, serviciilor necesare în domeniul specific, în urma analizei din teren.